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255
Alexander Archipenko
Weiblicher Akt (La Negresse), 1910/11.
Bronze
Estimate:
€ 70,000 - 90,000
$ 76,300 - 98,100
Weiblicher Akt (La Negresse). 1910/11.
Bronze mit grün-schwarzer Patina.
Verso seitlich an der Plinthe mit der Nummerierung "1/2" und dem Gießerstempel "E PETTERSSON FUD". Höhe: 50 cm (19,6 in).
Gegossen bei Konstgjuteri Gunnar Pettersson, Hägersten, Schweden (verso an der Plinthe mit dem Gießerstempel).
• Einer von nur zwei Bronzegüssen.
• Das Werkverzeichnis listet die beiden Bronzegüsse als Lebzeitgüsse.
• Die hier zugrunde liegende Skulptur wurde zwischen 1912 und 1922 mehrfach auf wichtigen Ausstellungen gezeigt.
PROVENIENZ: Privatsammlung Deutschland.
Privatsammlung (seit 1992, Christie's, London).
LITERATUR: Alexander Achipenko, Online Catalogue raisonné: archipenkocr.org, s.10-07 Work No. 3226.
- -
Christie's, London, Impressionist and Modern Paintings, Watercolors and Sculpture, 30.6.1992, Los 150.
Aufrufzeit: 07.12.2024 - ca. 15.33 h +/- 20 Min.
Bronze mit grün-schwarzer Patina.
Verso seitlich an der Plinthe mit der Nummerierung "1/2" und dem Gießerstempel "E PETTERSSON FUD". Höhe: 50 cm (19,6 in).
Gegossen bei Konstgjuteri Gunnar Pettersson, Hägersten, Schweden (verso an der Plinthe mit dem Gießerstempel).
• Einer von nur zwei Bronzegüssen.
• Das Werkverzeichnis listet die beiden Bronzegüsse als Lebzeitgüsse.
• Die hier zugrunde liegende Skulptur wurde zwischen 1912 und 1922 mehrfach auf wichtigen Ausstellungen gezeigt.
PROVENIENZ: Privatsammlung Deutschland.
Privatsammlung (seit 1992, Christie's, London).
LITERATUR: Alexander Achipenko, Online Catalogue raisonné: archipenkocr.org, s.10-07 Work No. 3226.
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Christie's, London, Impressionist and Modern Paintings, Watercolors and Sculpture, 30.6.1992, Los 150.
Aufrufzeit: 07.12.2024 - ca. 15.33 h +/- 20 Min.
Erstmals wurde die von Alexander Archipenko "La Negresse" benannte Figur 1912 ausgestellt. Es handelte sich dabei um einen Steinguss, der sich heute in schwedischem Privatbesitz befindet. Mit Erlaubnis des Künstlers wurden vom Besitzer von jener Steinguss-Figur zwei Bronzen bei der Gießerei Pettersson in Hägersten, Schweden, gegossen. Eine dieser beiden Bronzen kann hier angeboten werden.
Diese Figur ist in ihrer Ausformung als Steinguss zwischen 1912 und 1922 auf wichtigen Ausstellungen vertreten. Als Auswahl seien die folgenden genannt:
1912 - Quai d'Orsay, Paris, Salon des Indépendants, Artistes Indépendant, 28e Exposition
1913 - Armory of the Sixty-Ninth Regiment, New York, Armory Show, International Exhibition of Modern Art, Association of American Painters and Sculptors, Kat.-Nr. 601
1913 - Art Institute of Chicago, Chicago, Armory Show, International Exhibition of Modern Art, Association of American Painters and Sculptors
1920 - XII. Esposizione Biennale Internationale d'Arte, Venedig, Russischer Pavillon.
1921 - Der Sturm, Berlin, Der Sturm, Fünfundneunzigste Ausstellung, Alexander Archipenko, Kat.-Nr. 5 (hier: "Negerin / 1911 / Zement" )
1922 - Galerie Fritz Gurlitt, Berlin, Alexander Archipenko: Zehnte Retrospektive Ausstellung, Kat.-Nr. 35.
Die hier angebotene Bronze ist in ihrer Geschlossenheit ein besonderes Beispiel für die Figurenauffassung Alexander Archipenkos in den frühen 1910er Jahren. [EH]
Diese Figur ist in ihrer Ausformung als Steinguss zwischen 1912 und 1922 auf wichtigen Ausstellungen vertreten. Als Auswahl seien die folgenden genannt:
1912 - Quai d'Orsay, Paris, Salon des Indépendants, Artistes Indépendant, 28e Exposition
1913 - Armory of the Sixty-Ninth Regiment, New York, Armory Show, International Exhibition of Modern Art, Association of American Painters and Sculptors, Kat.-Nr. 601
1913 - Art Institute of Chicago, Chicago, Armory Show, International Exhibition of Modern Art, Association of American Painters and Sculptors
1920 - XII. Esposizione Biennale Internationale d'Arte, Venedig, Russischer Pavillon.
1921 - Der Sturm, Berlin, Der Sturm, Fünfundneunzigste Ausstellung, Alexander Archipenko, Kat.-Nr. 5 (hier: "Negerin / 1911 / Zement" )
1922 - Galerie Fritz Gurlitt, Berlin, Alexander Archipenko: Zehnte Retrospektive Ausstellung, Kat.-Nr. 35.
Die hier angebotene Bronze ist in ihrer Geschlossenheit ein besonderes Beispiel für die Figurenauffassung Alexander Archipenkos in den frühen 1910er Jahren. [EH]
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Alexander Archipenko
Weiblicher Akt (La Negresse), 1910/11.
Bronze
Estimate:
€ 70,000 - 90,000
$ 76,300 - 98,100
Buyer's premium, taxation and resale right compensation for Alexander Archipenko "Weiblicher Akt (La Negresse)"
This lot can be purchased subject to differential or regular taxation, artist‘s resale right compensation is due.
Differential taxation:
Hammer price up to 800,000 €: herefrom 32 % premium.
The share of the hammer price exceeding 800,000 € is subject to a premium of 27 % and is added to the premium of the share of the hammer price up to 800,000 €.
The share of the hammer price exceeding 4,000,000 € is subject to a premium of 22 % and is added to the premium of the share of the hammer price up to 4,000,000 €.
The buyer's premium contains VAT, however, it is not shown.
Regular taxation:
Hammer price up to 800,000 €: herefrom 27 % premium.
The share of the hammer price exceeding 800,000 € is subject to a premium of 21% and is added to the premium of the share of the hammer price up to 800,000 €.
The share of the hammer price exceeding 4,000,000 € is subject to a premium of 15% and is added to the premium of the share of the hammer price up to 4,000,000 €.
The statutory VAT of currently 19 % is levied to the sum of hammer price and premium. As an exception, the reduced VAT of 7 % is added for printed books.
We kindly ask you to notify us before invoicing if you wish to be subject to regular taxation.
Calculation of artist‘s resale right compensation:
For works by living artists, or by artists who died less than 70 years ago, a artist‘s resale right compensation is levied in accordance with Section 26 UrhG:
4 % of hammer price from 400.00 euros up to 50,000 euros,
another 3 % of the hammer price from 50,000.01 to 200,000 euros,
another 1 % for the part of the sales proceeds from 200,000.01 to 350,000 euros,
another 0.5 % for the part of the sale proceeds from 350,000.01 to 500,000 euros and
another 0.25 % of the hammer price over 500,000 euros.
The maximum total of the resale right fee is EUR 12,500.
The artist‘s resale right compensation is VAT-exempt.
Differential taxation:
Hammer price up to 800,000 €: herefrom 32 % premium.
The share of the hammer price exceeding 800,000 € is subject to a premium of 27 % and is added to the premium of the share of the hammer price up to 800,000 €.
The share of the hammer price exceeding 4,000,000 € is subject to a premium of 22 % and is added to the premium of the share of the hammer price up to 4,000,000 €.
The buyer's premium contains VAT, however, it is not shown.
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The share of the hammer price exceeding 800,000 € is subject to a premium of 21% and is added to the premium of the share of the hammer price up to 800,000 €.
The share of the hammer price exceeding 4,000,000 € is subject to a premium of 15% and is added to the premium of the share of the hammer price up to 4,000,000 €.
The statutory VAT of currently 19 % is levied to the sum of hammer price and premium. As an exception, the reduced VAT of 7 % is added for printed books.
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For works by living artists, or by artists who died less than 70 years ago, a artist‘s resale right compensation is levied in accordance with Section 26 UrhG:
4 % of hammer price from 400.00 euros up to 50,000 euros,
another 3 % of the hammer price from 50,000.01 to 200,000 euros,
another 1 % for the part of the sales proceeds from 200,000.01 to 350,000 euros,
another 0.5 % for the part of the sale proceeds from 350,000.01 to 500,000 euros and
another 0.25 % of the hammer price over 500,000 euros.
The maximum total of the resale right fee is EUR 12,500.
The artist‘s resale right compensation is VAT-exempt.